امبراطور ميلودي تامر عادل
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 تابع ملف كامل للعنايه بالشعر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mira
مشرف فى منتدى تامر عادل
مشرف فى منتدى تامر عادل
avatar

عدد المساهمات : 589
نقاط : 47
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 14/11/2008
الموقع : www.tamer.7olm.org

مُساهمةموضوع: تابع ملف كامل للعنايه بالشعر   الجمعة نوفمبر 14, 2008 5:25 pm

وصفات سهله


دي شوية وصفات ممكن إنك تجربيها بجانب النصايح علشان تتخلصي من قشر الشعر بطريقة طبيعية، وعلى فكرة الوصفات دي مش بس بتساعد على التخلص من قشر الشعر، لأ دي كمان بترجع لشعرك حيويته ولمعانه اللي ممكن إنه يفقدهم بسبب قشر الشعر. بس كل الحكاية عايزة منك شوية صبر وعناية متتابعة لفترة معينة..


خلاصة الصبار




استخدمي خلاصة الصبار في تدليك فروة الرأس لمدة 15 دقيقة مرتين في الأسبوع، وبعد كده اغسلي شعرك.
وتكرار استخدام خلاصة الصبار هيقضي على القشرة ويمنع ظهورها تماما، ده بالإضافة إلى إنه بيساعد على نمو الشعر.



خل التفاح


ما عليكِ غير إنك تحضري خل التفاح، ودفيه عن طريق إنك تضعي الزجاجة اللي فيها خل التفاح في مية سخنة وبعد كده اشطفي بيه شعرك واتركيه لمدة ساعة وبعد كده اشطفي شعرك بالماء الدافئ.
كرري العملية دي مرة كل أسبوع وكمان ممكن إنك تستمري فيها حتى بعد اختفاء قشر الشعر لأن خل التفاح بيعطي للشعر رائحة حلوة.




السفرجل




والسفرجل ده بقى فاكهة مهمة قوي في القضاء على قشر الشعر.


تاخدي ملء معلقة صغيرة من مسحوق بذور ثمار السفرجل وحطيها في كوب مية باردة وغطيها لمدة 24 ساعة، بعد كده خدي المية بعد ما تصفيها وافركي بيها فروة الرأس لمدة نصف ساعة.. كرري هذه العملية يوميا عند الذهاب إلى النوم لمدة شهر، بس خلي بالك إن المنقوع ده يكون طازج يعني اليوم بيومه.



عرقسوس


من المعروف إن العرقسوس بيحتوي على مادة "الجليسريزين" والمادة دي معروفة بتقليلها للإفرازات الزيتية من فروة الرأس وطبعا إنت عارفة إن المحافظة على نسبة الإفرازات الدهنية منخفضة تؤدي إلى السيطرة على قشرة الرأس.


وطريقتها سهلة خالص.. كل اللي عليكِ إنك تاخدي شوية من مسحوق العرقسوس وتحطيها في حوالي مقدار لتر من خل التفاح في زجاجة مغطاة واستخدميه كغسول للشعر مرة واحدة في اليوم وهتشوفي النتيجة.


ودي كانت شوية نصايح للقضاء على القشرة، بس لو النصايح دي ماجابتش نتيجة ياريت إنك تستشيري دكتور أمراض جلدية.



تساقط الشعر

ولأننا عارفين إن المشكلة دي بتهم كل بنت وممكن إنها تسبب لها ضيق، خاصة وهي بتغسل شعرها أو بتسرحه وتلاقيه بيقع، وخاصة كمان لو كان بيقع بشكل كبير.. وعارفين إن ده بيكبر عندها شعور الخوف لأن طبعا مافيش بنت مابتحبش إن شعرها يكون كثيف وصحي..



معدل تساقط الشعر

يعتبر تساقط ما يتراوح بين 50 و100 شعرة في اليوم هو الحدود الطبيعية لتساقط الشعر، وعند تساقط شعرة واحدة تحل محلها شعرة أخرى جديدة من نفس بويصلة الشعر الواقعة مباشرة تحت سطح الجلد.

لكن الخوف كله بيكمن في البصيلات الشعرية لأن البصيلات دي لا تتشكل خلال فترة حياة الإنسان. ينمو شعر الرأس بمعدل سنتيمتر واحد أو نصف بوصة تقريبا في الشهر الواحد في طول كل شعرة. ولكن مع مرور الوقت تتضاءل نسبة نمو الشعر الجديد عند الإنسان وتتضاءل تدريجيا كمية الشعر في الرأس.


بيتكون الشعر من إيه؟

بيتكون الشعر بصفة أساسية من بروتين "الكرتين" والمادة دي هي نفس المادة الموجودة في أظافر اليدين والقدمين، ومن الضروري وعلشان تحافظي على المادة إنك تتناولي كمية كافية من البروتين للمحافظة على نمو الشعر الطبيعي، ويتوفر البروتين في اللحوم والدجاج والسمك والبيض واللبن الحليب والجبن وفول الصويا والحبوب والمكسرات..

معلش كان لازم في الأول شوية التعريفات دي علشان نقدر بعد كده نكمل إلى النهاية ونشوف إيه هي الأسباب اللي بتخلي الشعر يقع، وكمان إيه هو العلاج.

اسباب تساقط الشعر

ده سؤال مهم قويأ سألتيه لنفسك خاصة لما تيجي تسرحي شعرك وتلاقيه بيقع كتير قوي، وتقولي ليه؟ ده أنا مافيش حد بيهتم بشعره قدي، بس في الحقيقة إن فيه حاجات ممكن تكوني مش واخدة بالك منها وهي دي اللي بتخلي شعرك يقع والحاجات دي هي...

شوفي بنفسك:

أولا: نقص الفيتامينات..



كتير مننا بيعتقد إن العناية بالشعر بتقتصر على الزيوت والكريمات اللي بنحطها عليه، لكن في الحقيقة إن الشعر زيه زي باقي جسمنا محتاج للغذاء الصحي المفيد اللي متمثل في الفيتامينات والبروتينات..

وعلشان كده ياريت إنك تحرصي في غذائك على الغذاء الصحي المفيد اللي يكون بيحتوي على جميع العناصر الغذائية زي اللحوم والدجاج والسمك والبيض واللبن الحليب والجبن وفول الصويا والحبوب والمكسرات.


ثانيا : الحمل

وأثناء الحمل بيحدث تساقط لشعر الرأس بشكل مش طبيعي خاصة بعد الشهر الرابع وذلك لأن نسبة كبيرة من بصيلات الشعر تدخل في مرحلة الراحة أو الخمول وبالتالي تقل نسبة الشعر النامي وسبب ذلك قد يكون فقر الدم أو التوترات العصبية أو بسبب زيادة إفرازات الغدة الدرقية.

ويسقط الشعر أيضا عند التعرض لضغط عصبي شديد قد يؤدي إلى حدوث اضطربات في هرمونات الجسم.


ثالثا: تناول بعض الأدوية..



مثل تناول حبوب منع الحمل لفترة طويلة بيؤدي إلى تساقط الشعر وذلك نتيجة لتأثير الهرمونات اللي بتحتوي عليها هذه الحبوب، والنوع ده من التساقط بيكون تساقط مؤقت إذ أنه يختفي وتعاود البصيلات نشاطها السابق وتعوض الشعر المتساقط وذلك بعد التوقف عن استعمال هذه الحبوب. كمان الأدوية -والعياذ بالله- الخاصة بالسرطان بتؤدي إلى تساقط الشعر بشكل كبير وده لأن الأدوية دي بتجعل الشعر هش وضعيف ويتساقط.


رابعا: اتباع ريجيم قاسي..



قد يكون السبب في تساقط الشعر هو اتباع نظام غذائي قاسي وذلك لأنه بيأثر على نشاط بصيلات الشعر، علشان كده حاولي وإنتِ بتتبعي نظام الريجيم إنك ماتقسيش على نفسك قوي وحاولي إنك تتناولي الفاكهة والخضروات والخضار والبروتينات الضرورية لبناء الجسم والمحافظة على حيويته.


خامسا: الإصابة ببعض الأمراض..

ممكن يكون الإصابة ببعض الأمراض -لا قدر الله- سببا من أسباب سقوط الشعر وطبعا هتسألي وتقولي الأمراض دي زي إيه؟ زي مثلا: "أمراض الغدة الدرقية" وده نتيجة زيادة إفراز الغدة الدرقية أو العكس بتكون نتيجة نقص إفراز الغدة الدرقية وده علاجه هو إنك تاخدي العلاج المناسب للغدة الدرقية.


سادسا: استخدام السشوار..



استخدام السشوار بصورة دائمة والتعرض للحرارة الزائدة بيؤدي لتقصف الشعر وفقدانه اللمعان وبالتالي تعرضه للسقوط.


سابعا: لف الشعر..



لف الشعر كمان من الأسباب اللي بتؤدي إلى سقوط الشعر خاصة لو إنتِ بتستخدمي أنواع مصنوعة من المعدن، كمان لف الشعر لفترات طويلة بيجهد البصيلات لأنك بتشدي شعرك قوي وبالتالي يؤدي إلى تساقط الشعر.


ثامنا: تسريح الشعر..



طبعاإن لتسريح الشعر أصول( هقول عليها انا شاء الله ) .. كمان ياريت إنك تبعدي عن شد الشعر بطريقة جامدة أثناء التسريح، وكمان ياريت إنك تبعدي عن التسريحات المعقدة زي الضفيرة وذيل الحصان لأنها هي كمان بتساعد على زيادة سقوط الشعر.


تاسعا: فرد أو تمويج الشعر..

كتير بيلجأ إلى عملية فرد الشعر أو تمويج الشعر من غير ما يعرف إن العملية دي لها تأثير ضار على الشعر.. لأنها بتؤدي إلى سقوط الشعر لفترات قد تكون طويلة وده لأن استخدام مواد كيمائية في عملية الفرد أو التمويج بتحلل الروابط الموجود بين أجزاء الشعر فتصبح الشعرة ضعيفة جدا.

وعلى فكرة عملية فرد الشعر أو تمويجه لا يؤدي إلى تساقط الشعر فحسب بل قد يُؤذي فروة الرأس أيضا.


عاشرا: الصبغة..



كمان استخدام أنواع من صبغات الشعر المصنوعة من مواد كيمائية لأنها بتؤدي إلى فقدان لمعان الشعر وتقصفه وبالتالي سقوطه
يتبع>>>>
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://tamer.7olm.org
تفاحة
عضو شغال
عضو شغال
avatar

عدد المساهمات : 22
نقاط : 0
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 26/02/2009
الموقع : http://www.yama-sa.net/vb/

مُساهمةموضوع: رد: تابع ملف كامل للعنايه بالشعر   الثلاثاء مارس 03, 2009 6:03 am

يديكي العافية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
تابع ملف كامل للعنايه بالشعر
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
امبراطور ميلودي تامر عادل :: قسم البنات-
انتقل الى: