امبراطور ميلودي تامر عادل
 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  اليوميةاليومية  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  قائمة الاعضاءقائمة الاعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 تابع ملف كامل للعنايه بالشعر

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
mira
مشرف فى منتدى تامر عادل
مشرف فى منتدى تامر عادل


عدد المساهمات : 589
نقاط : 47
السٌّمعَة : 14
تاريخ التسجيل : 14/11/2008
الموقع : www.tamer.7olm.org

مُساهمةموضوع: تابع ملف كامل للعنايه بالشعر   الجمعة نوفمبر 14, 2008 5:31 pm

دي بقى مجموعة من الوصفات اللي بتساعد في علاج تساقط الشعر.. إنتِ اختاري اللي يعجبك


وصفة الزعتر



المكونات:

نبات الزعتر
ماء بارد

الطريقة:

يطحن نبات الزعتر لغاية ما يبقى ناعم جداً وبعد كده تاخدي منه ملء معلقة كبيرة وحطيها في ملء كوب ماء بارد عادي، وغطيها وسيبيه لمدة يوم ثم صفي المية من التفل واستخدمي المية دي في تدليك فروة الرأس بس بلطف، كرري هذه العملية كل يوم قبل النوم لمدة شهر.



وصفة عصير الفجل



المكونات:

فجل
زيت خروع

الطريقة:

دي طبعا مافيش أسهل منها وهي عبارة عن إنك تفرمي الفجل في الخلاط وبعد كده تاخدي العصير ده وتمزجي معاه كمية قليلة من زيت الخروع وادهني بيه فروة رأسك واستمري في استعمال الوصفة دي كل يوم لمدة شهر.
والوصفة دي فايدتها إنها بتساعد على إنبات الشعر المتساقط.



وصفة الزنجبيل وزيت السمسم



المكونات:

زنجبيل
زيت سمسم
عصير ليمون

الطريقة:

هاتي زنجبيل طازج وقشريه واعصريه وبعد كده خدي منه معلقة أو معلقتين واخلطيها مع ثلاث ملاعق كبيرة من زيت السمسم مع نصف معلقة صغيرة من عصير الليمون وامزجيها مع بعض جيدا، وبعد كده دلكي بيها فروة شعرك، كرري هذه العملية حوالي ثلاث مرات في الأسبوع لمدة شهرين.



وصفة الزيت الثلاثي



ودي عبارة عن مجموعة من الزيوت اللي معروفة باسم الزيت الثلاثي

المكونات:

زيت الخروع
زيت اللوز المر
زيت الزيتون

الطريقة:

امزجي مقدارا متساويا من زيت الخروع واللوز المر والزيتون مع بعض داخل زجاجة، وبعد كده خدي شوية من مجموعة الزيوت دي ودلكي بيها فروة رأسك لمدة عشر دقائق قبل النوم، وبعد كده سرحي شعرك بمشط ذي أسنان متسعة، وبعد كده غطي شعرك بإيشارب مصنوع من القطن لغاية الصبح، وبعد كده لكِ الحرية إن إنت تغسلي شعرك بنوع شامبو مناسب إو إنك تسيبيه من غير غسيل.

والوصفة دي ميزتها إنها بتقوي الشعر من جذوره وتمنع تساقطه وكمان بتمنع ظهور القشرة، ولو فيه قشرة بتشيلها، كرري هذه الوصفة لمدة شهر، وبعد كده في الشهر التاني استمري في استخدام نفس الوصفة بس بدل كل يوم خليها يوم ويوم، وبعد كده كرري العملية دي مرة كل شهر.



وصفة إنما إيه

الوصفة دي بقى إيه.. مافيش كده، وده لأن - زي ما إنتِ عارفة - السبب الأساسي في تساقط الشعر هو نقص في المواد الغذائية وخاصة فيتامين (أ) فالوصفة دي مخصوص لكده، وده لأن الجرجير والجزر والخيار بيحتووا على فيتامين (أ)..

مكوناتها:

خيار
جزر
جرجير

الطريقة:

والوصفة دي مش هتحتاج منك غير إنك تاكلي كل يوم خيارة وجزراية بقشرها لأن القشر ده هو اللي فيه الفيتامين، ونصف حزمة جرجير.

وعلى فكرة الوصفة دي لو استخدمتيها مع وصفة الزيت الثلاثي هتجيب نتيجة إنما إيه.

بعد ما عرفنا الأضرار اللي ممكن تصيب الشعر من استخدام الصبغة
دلوقتى ممكن تعرفي ازاي إنك تلوني شعرك بطريقة طبيعية وآمنة..

طبعا مافيش أحسن من الحنة اللي تقوم بالمهمة الخطيرة دي، وده لأن الحنة معروفة من زمان قوي إنها بتستخدم في تلوين الشعر، ده بالإضافة إلى إنها بتساعد في تغذية الشعر وعلاج مشاكل كتيييير قوي للشعر خاصة الشعر الدهني، وده لأن الحنة بتساعد على تخفيف نسبة الدهون الموجودة فيه ولإنها بتحتوي على مواد قابضة تقاوم زيادة إفراز الدهون.. الحنةكمان بتساعد في علاج قشر الشعر والتهاب فروة الرأس وبتساعد على التقليل من سقوط الشعر، بالإضافة إلى أنها بتحتوي على مواد مطهرة بتعمل على تنقية فروة الرأس من الميكروبات والطفيليات اللي ممكن إنها تصيب فروة الرأس..

وعلشان كده بنلاقيها من أحسن الحاجات الطبيعية اللي ممكن إنك تستخدميها في تغذية شعرك، ده بالإضافة إلى إنك تستخدميها للحصول على لون جميل مناسب لشعرك بعيدا عن أضرار الصبغة اللي احنا اتفقنا عليها..

يعني بكده يبقى إنت ضربتِ عصفورين بحجر واحد؛ عملتِ اللوك الجديد لشعرك وكمان استفدتِ من فوائد الحنة في علاج المشكلات اللي ممكن إنها تصيب شعرك..

يلا بقى نحضر للحنة

فيه كام حاجة كده مهمة قوي لازم إنك تاخدي بالك منها وإنت بتحضري لعمل الحنة على شعرك وده علشان الحنة تجيب النتيجة اللي إنتِ عايزاها من غير تعب ومشاكل ممكن إنك تتعرضي ليها.. يلاّ عايزة تعرفي ازاي تعالي نحضر مع بعض في كام خطوة بسرعة.

1. ياريت إن شعرك يكون نظيف تماما ويستحسن إنك تغسلي شعرك كويس قبل استخدام الحنة وده علشان تتخلصي من أي تأثير للغبار والأتربة على شعرك وكمان للتخلص من أي تأثير للزيوت على شعرك علشان تطلع النتيجة اللي إنتِ عايزاها وتستفيد فروة شعرك وشعرك استفادة تامة من الحنة ويكتسب شعرك اللون اللي إنتِ عايزاه.



2- حاولي إنك ماتسبيش الحنة على شعرك أكتر من 4 إلى 6 ساعات وده طبعا علشان الحنة ماتنشفش على شعرك زيادة عن اللزوم وبالتالي تعرض شعرك إلى التقصف عند غسله.

3- علشان تضمني إنك هتحطي الحنة بطريقة متساوية ياريت إنك تقسمي شعرك إلى قسمين أو أربعة أقسام.

4- وإنتِ بتحطي الحنة ياريت إنك تحطيها من جذور فروة الرأس وصولا إلى الأطراف، كمان حطي الحنة على شعرك بمقدار ملعقتين في وسط رأسك وبعد كده دلكيها بأصابع يدك.

5- بعد كده ارفعي خصلة من شعرك بواسطة أصابع يدك الشمال وحطي فيها بواسطة المعلقة قليلاً من الحنة ودلكي بيها فروة رأسك، وبعد كده كملي على باقي الخصلات بنفس الطريقة لغاية ما تغطي الحنة منطقة الرأس كلها.

6- سرحي شعرك باستخدام صوابع إيديكِ علشان تتأكدي إن الحنة غطت جميع جذور شعرك.

7- ممكن كمان إنك تميلي رأسك للأمام علشان تحطي الحنة على نهاية رأسك ودلكيها جيداً.

8- لفي شعرك على رأسك على شكل طاقية وتدلكي الشعر بيدك حتى يتشبع الشعر جيداً بالحنة.

9- غطي شعرك ببونيه للشعرك وسبيه لمدة ساعة حتى تتفاعل الحنة مع شعرك وبعد كده شيلي البونيه من على شعرك وده علشان تسمحي للهواء إنه ينشف الحنة اللي على شعرك.

- اوعي تنسي إنك تحطي قطعة من القطن حول البونيه في المناطقة الآتية: جبهة رأسك من الأمام وخلف الأذنين وعلى منطقة الرقبة من الخلف حتى لا يتسرب سائل الحنة إلى الملابس أو إلى جلد الجسم ويغير لونه.

11- بعد كده سيبي الحنة المدة اللي إنتِ عايزاها بس خلي بالك إنها ماتزيدش عن 6 ساعات.

12- بعد مرور الوقت اللي إنتِ عايزه ممكن إنك تغسلي شعرك جيدا تحت ماء جاري مع تدليك لفروة الرأس جيدا للتخلص من جميع ذرات الحناء وبعد كده تغسليه.

13-ياريت وإنتِ بتغسلي شعرك من الحنة إنك ماتستخدميش الشامبو واكتفي فقط بغسله بالبلسم وتاني يوم ممكن إنك تغسليه بالشامبو وده علشان لون الحنة يثبت على شعرك.

14- استخدمي مشط ذا أسنان واسعة لتسريح شعرك علشان تتأكدي إن مافيش أي بقايا للحنة على شعرك.

15- لا تقومي بعمل حمام زيت لشعرك في نفس اليوم اللي عملتِ فيه الحنة لكن اتركيه لليوم الثاني وعلى فكرة من الضروري قوي لأصحاب الشعر الجاف إنهم يعملوا حمام الزيت تاني يوم، وعلى فكرة أفضل الزيوت المستخدمة في عمل حمام الزيت بعد الحنة هو زيت جوز الهند.



يتبع>>>>
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو http://tamer.7olm.org
 
تابع ملف كامل للعنايه بالشعر
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
امبراطور ميلودي تامر عادل :: قسم البنات-
انتقل الى: